כשגוף ונפש נפגשים באמצעות חיידקים – טיפול בפסיכוביוטיקה

כשדנה הגיעה אל רון יפה לטיפול באמצעות הנטורופתיה, היא הייתה אחרי ניסיון ארוך ולא מוצלח במיוחד עם עולם הרפואה הפסיכיאטרית הקונבנציונלית. היא מספרת על תקופות ארוכות שהייתה מסתובבת בהן עם סערת רגשות פנימית, עצבות, חרדה עזה, ופחדים בלתי רציונליים.

הטיפול בפסיכיאטריה קונבנציונלית כלל בתוכו טיפול בתרופות פסיכיאטריות, ציפרלקס לדיכאון וקלונקס לחרדה. איכות חייה של דנה לא הייתה טובה, והיא הסתובבה חשופה לכל רחשי העולם, ללא מעטה הגנה כמו מתהלכת ללא עור. כל דבר היה מכניס אותה למערבולת רגשית קשה, דבר שהשפיעה רבות על התנהלותה היומית, וכמו כן על תחושת הערך העצמי שלה.

באותה התקופה שהגיע אל רון, דנה סיפרה כי לאחר כחצי שנה של שימוש בתרופות הפסיכיאטריות החלו תופעות לוואי של נשירת שיער, עייפות, השמנה, וכאשר חזרה להתייעץ עם הרופא שנתן את המרשם להן, לא היה לו דבר להציע מלבד כדור כימי אחר.

אולם לאחר סדרה של בדיקות מעבדה מתקדמות וייעוץ ברפואה פונקציונלית, דנה החליפה את הכדורים הפסיכיאטריים בכדור פסיכוביוטי מסוג לקטובסילוס רמנוסוס והחרדות והדיכאון שמהם סבלה חלפו כלא היו.

פסיכוביוטיקה – הלכה למעשה

רון יפה, נטורופת ומומחה לרפואה פונקציונלית מסביר: “המונח פסיכוביוטיקה מתייחס לחיידקים פרוביוטים, שהם סוג ידידותי של חיידקים. אותם חיידקים נבדקו במחקרים קליניים והוכח כי הם יעילים כטיפול במצבים פסיכיאטריים שונים”.

הנתונים המעידים על מצבה הנפשי של אוכלוסיית העולם, הם כמעט בלתי נתפסים – בדוח של ארגון הבריאות העולמי, מצוין כי בתוך שני עשורים גדל מספר הסובלים מהפרעות נפשיות הקשורות בדרך זו או אחרת בדיכאון ב-50%. סקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הראה כי בישראל, נכון לשנת 2013, 34% מבני ה-20 ומעלה סובלים מדיכאון מדי פעם, והנתון המדהים והמערער יותר הוא ש-90% סובלים מדיכאון כרוני.

בהערכה גסה, ישנם כ-100 טריליון חיידקים וכ-1,000 זנים שונים, המתגוררים במעיים שלנו, והם מסייעים בתהליכי העיכול שלנו ובבריאות מערכת העיכול. על סמך מחקר שנעשה במכון וייצמן בשנים האחרונות יש תמונה ברורה של קשר בין אותם חיידקים לבין מחלות מטבוליות שונות, אך מחקרים שונים שבוצעו  לאחרונה מעידים על כך שלמעשה החיידקים מתקשרים על בסיס קבוע עם מוחנו דרך ציר מעי מוח, ובאמצעות כך יש להם יכולת השפעה על המחשבות שלנו, הרגשות שלנו והתנהגותנו. כך ניתן להבין כי יציאה מאיזון בהרכבי החיידקים עשוי להשפיע על מגוון מערכות גופניות, כאשר המצב הנפשי מושפע ביותר מאותו חוסר איזון.

הוכח כי אנשים הסובלים מבעיות כלשהו במערכת העיכול, יהיו בעלי נטייה לחרדה, ובמחקרים שונים הסתמן שיפור משמעותי ברמת החרדה לאחר שנוצר שיפור בתפקודה של מערכת העיכול. נרשם באותם מחקרים ששימוש בחיידקים פרוביוטים עשוי לשפר מצבים של חרדה באמצעות עידוד פעילות מערכת העצבים המרכזית, מה שיביא לעלייה ביצור של סרוטונין וגאבא, ועל ידי הורדת רמות של הורמוני סטרס, מה שמגביר ייצור של רכיבים תזונתיים ושיפור ספיגתם.

התוספים שכדי להכיר

תוספי התזונה הפסיכוביוטיים שנמצאו במחקרים קליניים כמשפרים מצבים של דיכאון וחרדה הם חיידק פרוביוטי מסוג Lactobacillus rhamnosus str. JB1  – החיידק הזה נחקר ונרשם כמסייע במצבי חרדה דרך מנגנון שיפור קולטני גאבא במערכת העצבים המרכזית.  כמו כן מתן תוספת של חיידק פרוביוטי מסוג Lactobacillus reuteri יכול לסייע בתקשורת בין אישית, היות ומחסור בחיידק הנ”ל הוכח כקשור לחרדה חברתית.

לסיכום, ניתן להגיד כי עולם הנטורופתיה המתפתח ללא הרף פותח עוד ועוד דלתות בפניי הפונים אליו בבעיות כאלו ואחרות, וכי יותר ויותר אנשים מגלים שגוף ונפש באמת חד הם.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*